logo
Decizie "Cu privire la examinarea sesizării doamnei Viorica Daltă împotriva postului Publika TV şi a jurnalistei Marcela Dedin"
2018-08-24 17:46:29

Examinând în şedinţa publică din 31 iulie 2018 plângerea doamnei Viorica Daltă, profesoară la Liceul teoretic „Gheorghe Asachi” din municipiul Chişinău, în care se afirmă că ea a devenit „ţinta unui atac bine organizat în mass-media din partea prezentatoarei TV Marcela Dedin şi a colegilor acesteia de la postul Publika TV” (citat din sesizare); reclamanta afirmă că în reportajele „REVOLTĂTOR! O profesoară de la liceul Gh. Asachi insultă şi agresează elevii în public: "Curvă politică!"”, „Profesoara care l-a agresat pe fiul jurnalistei Marcela Dedin ŞI-A DAT DEMISIA. Reacţia directorului liceului Gh. Asachi” şi „Scandalul de la Liceul Gheorghe Asachi continuă. Ce s-a întâmplat cu profesoara acuzată că a agresat elevii în public”, difuzate la postul Publika TV şi publicate pe pagina web Publika.md, au fost admise mai multe încălcări ale normelor deontologiei jurnalistice, inclusiv: a fost expus public copilul în context negativ, a fost încălcat principiul prezumţiei de nevinovăţie a profesoarei, au fost difuzate informaţii care nu corespund adevărului privind demisia sa, a fost încălcat dreptul la replică al persoanei vizate direct în reportaje; reclamanta consideră că prezentatoarea Marcela Dedin a folosit poziţia sa şi a postului de televiziune la care lucrează în calitate de instrument de răzbunare personală şi pentru manipularea opiniei publice,

constatând că Secretariatul Consiliului de Presă a transmis postului de televiziune Publika TV notificarea cu solicitarea ca redacţia să-şi expună opinia/poziţia în legătură cu aceste acuzaţii, însă postul nu a răspuns la notificarea Consiliului de Presă,

examinând răspunsul jurnalistei Marcela Dedin la notificarea Consiliului de Presă, în care ea respinge acuzaţiile că ar fi folosit poziţia sa de prezentatoare la Publika TV cu scopul de a se răzbuna şi că ar fi ameninţat-o pe profesoară cu statutul pe care îl deţine la postului de televiziune şi ar fi capabilă să o lase fără serviciu; jurnalista menţionează că se află în concediu de îngrijire a copilului şi a publicat în reţeaua de socializare Facebook un mesaj în care semnala că la 23 mai 2018 profesoara, numele căreia nu l-a menţionat în mesaj, şi-ar fi permis să-l umilească public, în prezenţa unui grup de părinţi, pe un alt copil al ei, elev în clasa a V-a, amintind că anterior aceeaşi profesoară „a aplicat faţă de copilul meu un tratament discriminatoriu şi şi-a permis să-l umilească în public, să-l ameninţe şi să-l agreseze fizic şi verbal” (citat din răspunsul la notificarea Consiliului de Presă); după publicarea mesajului în reţeaua de socializare Facebook, Marcela Dedin a fost contactată pentru reacţie de reporteri de la posturile de televiziune Publika TV şi PRO TV Chişinău,

în lipsa reprezentanţilor postului Publika TV, care au fost anunţaţi despre data şi locul desfăşurării şedinţei, fiind invităţi să participe la şedinţă,

în prezenţa reprezentantei jurnalistei Marcela Dedin, doamna Olga Bîtcă, care a explicat importanţa protejării avertizorilor de integritate şi a răspuns la întrebările membrilor Consiliului de Presă,

examinând reportajele „REVOLTĂTOR! O profesoară de la liceul Gh. Asachi insultă şi agresează elevii în public: "Curvă politică!"”[1]  (Publika TV/Publika.md, 23 mai 2018), „Profesoara care l-a agresat pe fiul jurnalistei Marcela Dedin ŞI-A DAT DEMISIA. Reacţia directorului liceului Gh. Asachi”[2] (Publika TV/Publika.md, 23 mai 2018) şi „Scandalul de la Liceul Gheorghe Asachi continuă. Ce s-a întâmplat cu profesoara acuzată că a agresat elevii în public”[3]  (Publika TV/Publika.md, 24 mai 2018),

bazându-se pe prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova[4] şi pe Regulamentul de activitate a Consiliului de Presă[5],

            

Consiliul de Presă din Republica Moldova adoptă următoarea decizie:

  1. Consiliul de Presă constată că postul de televiziune Publika TV a reflectat tendenţios această situaţie de conflict, prezentând supoziţiile ca fapte, utilizând afirmaţii şi titluri manipulatorii şi generalizatoare, iar prezumţia de nevinovăţie nu a fost asigurată efectiv.
  2. Consiliul de Presă constată că, în reflectarea mediatică a acestei situaţii de conflict, postul de televiziune Publika TV a încălcat prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova care vizează acurateţea şi tratamentului informaţiei, respectarea principiului prezumţiei de nevinovăţie, inclusiv: articolul 2.1 (Jurnalistul prezintă informaţiile într-o manieră onestă, echilibrată şi numai după ce a făcut demersuri pentru verificarea lor), articolul 2.2 (Jurnalistul solicită opinia tuturor părţilor relevante pentru subiect) şi articolul 4.9 (Jurnalistul respectă prezumţia de nevinovăţie şi consideră că orice persoană este nevinovată până la pronunţarea unei sentinţe definitive şi irevocabile împotriva sa).
  3. Consiliul de Presă nu a constatat în comportamentul jurnalistei Marcela Dedin în acest caz încălcări ale prevederilor Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova.
  4. Decizia poate fi contestată la fondatorii Consiliului de Presă în termen de 20 de zile din ziua comunicării prezentei decizii.

Viorica Zaharia,

preşedinta Consiliului de Presă din R. Moldova

mun. Chişinău, Republica Moldova

nr. 04 din 31 iulie 2018

Inapoi

Noutăți recente

  • VIORICA ZAHARIA A FOST REALEASĂ ÎN FUNCȚIA DE PREŞEDINTĂ A CONSILIULUI CARE EXAMINEAZĂ ÎNCĂLCĂRILE CODULUI DEONTOLOGIC AL JURNALISTULUI

    citeste mai mult
  • Luni, 17 iunie 2024, va avea loc ședința Consiliului de Experți și Experte

    citeste mai mult
  • A fost aleasă o nouă componenţă a Consiliului de Experți care va examina plângerile privind încălcarea Codului deontologic al jurnalistului

    citeste mai mult

Sondaj

Poliția a publicat o secvență de 3,5 minute de la reconstituirea unui dublu omor, în care bănuitul povestește în detalii cum a comis crima. Multe instituții media au preluat ”filmul” integral.Au procedat corect sau au greșit?