logo
Decizii
  • Ultima Decizie 2020-05-26 13:58:48

    Decizie nr. 03 din 30.04.2020 ”Cu privire la examinarea plângerii domnului M.Z. împotriva portalului Diez.md”

    Examinând în şedinţa[1] din 30 aprilie 2020 plângerea domnului M. Z. (reclamantul a solicitat protecţia datelor cu caracter personal) privind încălcarea de către portalul Diez.md a prevederilor deontologice la publicarea articolului „Un preot din raionul Ștefan Vodă a fost testat pozitiv cu virusul COVID-19”. Reclamantul afirmă că “titlul articolului de pe Facebook conţine în esenţă un mesaj de batjocură faţă de o anumită categorie de cetăţeni” (citat din plângerea lui M. Z.),

    analizând articolul „Un preot din raionul ştefan Vodă a fost testat pozitiv cu virusul COVID-19”[2], publicat de Diez.md la 25 martie 2020 şi postarea de promovare a acestui articol în reţeaua de socializare Facebook, publicată în aceeaşi zi,

    bazându-se pe prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova[3] şi pe Regulamentul de activitate a Consiliului de Presă[4],

                  

    Consiliul de Presă din Republica Moldova adoptă următoarea decizie:

    1. Consiliul de Presă constată că titlul știrii publicate de Diez.md (“Un preot din raionul Ștefan Vodă a fost testat pozitiv cu virusul COVID-19”) și enunțul care însoțește postarea de promovare a știrii respective pe pagina de Facebook a portalului Diez.md (“Un preot revenit din Ucraina a fost testat pozitiv”), reclamat de autorul plângerii, nu încalcă normele deontologice și sunt conforme cu bunele practice jurnalistice. Ambele enunțuri sunt informative și nu induc publicul în eroare, nu conțin calificative sau expresii de natură să lezeze demnitatea sau sentimentele cuiva, fapt ce corespunde articolului 2.11 din Codul Deontologic al jurnalistului din Republica Moldova și recomandărilor din Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști (pag.11). Menționarea ocupației persoanei infectate cu virusul COVID-19 – slujitor al bisericii – este justificată de faptul că această ocupație presupune un grad mai mare de interacțiune cu oamenii, dar și de dezbaterile din societate în legătură cu atitudinea bisericii față de interdicțiile epidemiologice impuse de autorități în condițiile pandemiei de COVID-19. Astfel, Consiliul de Presă constată că la publicarea articolului „Un preot din raionul Ștefan Vodă a fost testat pozitiv cu virusul COVID-19” şi a postării de promovare a acestui articol în reţeaua de socializare Facebook la 25 martie 2020, portalul Diez.md nu a încălcat prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova.

     

    Viorica Zaharia,

    preşedinta Consiliului de Presă din R. Moldova

     

    mun. Chişinău, Republica Moldova

    nr. 03 din 30 aprilie 2020

    (Decizia Consiliului de Presă a fost completată prin Decizia fondatorilor Consiliului de Presă nr. 01 din 10 august 2020, după examinarea contestației reclamantului)

Decizie ”Cu privire la examinarea plângerii domnului Ion Buga împotriva bloggerului Eugen Luchianiuc”

Consiliul de Presă îşi declină competenţa de examinare a plângerii domnului Ion Buga împotriva bloggerului Eugen Luchianiuc, deoarece blogurile nu sunt instituţii mass-media, iar bloggerul Eugen Luchianiuc nu este semnatar al Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova.

Decizie nr. 01 din 30.04.2020 ”Cu privire la examinarea demersului Direcţiei de Poliţie a municipiului Chişinău”

- în articolele «Кишиневский предприниматель: высокий полицейский чин занимается откровенным мошенничеством» şi «Житель Бельц заявил, что бывший полицейский обобрал его, но не остановился на этом», publicate de portalul Bloknot-Moldova.md la 24 decembrie 2019 şi, corespunzător, la 24 ianuarie 2020, sunt exprimate opinii care conţin acuzaţii grave la adresa unei persoane. Atunci când publică astfel de opinii, jurnaliştii sunt obligaţi de Codul deontologic să verifice faptele sau cel puţin să solicite şi să publice şi opinia persoanei/persoanelor vizate. În acest caz, au fost încălcate prevederile articolului 2.9 din Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova (Jurnalistul trebuie să obţină şi să prezinte opinia tuturor părţilor relevante pentru subiect. Jurnalistul trebuie să demonstreze pluralitatea de opinii, chiar dacă nu este de acord cu acestea);

- în articolul «Стали известны новые подробности скандалов вокруг бывшего высокого полицейского чина из Кишинева», publicat de portalul Bloknot-Moldova.md la 13 ianuarie 2020, autorul a relatat fapte cu caracter acuzator la adresa unei persoane, fără să ofere posibilitatea acestei persoane să le comenteze. Jurnaliştii ar fi trebuit să solicite opinia persoanei vizate, în conformitate cu prevederile articolului 2.9 din Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova.

Decizie ”Cu privire la examinarea declararaţiei prealabile a S.A. ”CET-Nord” către redacţiile portalurilor Moldnews.md şi Newsmd.md”

În temeiul prevederilor Regulamentului de activitate a Consiliului de Presă, articolul 18 (Persoanele care au depus plângere în adresa Consiliului privind încălcarea normelor deontologice de către mass-media/jurnalişti îşi exprimă angajamentul să nu atace în instanţa de judecată problema care constituie subiectul plângerii depuse la Consiliu, până la adoptarea unei decizii de către Consiliu pe marginea plângerii respective) şi articolul 23 (Consiliul nu înregistrează şi nu examinează plângeri care: (...) c) ţine de un litigiu aflat în proces de judecată), Consiliul de Presă îşi declină competenţa de examinare a plângerii S.A. ”CET-Nord” împotriva redacţiilor portalurilor Moldnews.md şi Newsmd.md, deoarece această plângere deja constituie obiectul unui litigiu juridiar, astfel etapa la care putea interveni Consiliul de Presă în calitate de structură de autoreglementare jurnalistică şi de mediere a conflictelor, a fost omisă.

Decizie ”Cu privire la examinarea plângerii domnului M.Z. împotriva portalului Diez.md”

Consiliul de Presă ia act de faptul că redacţia portalului Diez.md a înlocuit imaginea care ilustrează articolul “În Moldova a fost lansat primul canal creştin-ortodox. „Nika TV nu va fi o televiziune politică”, de pe portalul Diez.md în cel mai scurt timp de la înştiinţare, în conformitate cu prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova referitoare la corectarea erorilor.

Decizie ”Cu privire la examinarea demersului Direcţiei de Poliţie a municipiului Chişinău”

Consiliul de Presă constată că articolul reclamat - “Запуск «Турецкого потока» вскрыл масштабы воровства в «Молдовагаз»”, publicat de portalul Omg.md la 12 ianuarie 2020, este un comentariu (adică, opinia autorului) asupra unui interviu acordat de directorul general al Societăţii pe Acţiuni “MOLDOVAGAZ” unei publicaţii şi asupra unor informaţii apărute în spaţiul public. Conform Codului Deontologic al jurnalistului din Republica Moldova (articolele 2.19 – 2.22), jurnaliştii au dreptul să-şi exprime opiniile în materialele de opinie, care sunt separate prin elemente grafice sau de altă natură. În cazul dat, articolul a fost publicat la rubrica ”Аналитика сети”, fiind o preluare a opiniei autorului, exprimată în reţelele sociale. Prin urmare, prin acest articol nu au fost încălcate prevederile Codului Deontologic al jurnalistului din Republica Moldova.
 

Decizie ”Cu privire la examinarea plângerii domnului Veaceslav Drăguţan împotriva portalului Kp.md”

Consiliul de Presă constată că articolul "Пожизненно - не срок: В Молдове убийцы и педофилы голодают, требуя выпустить их на свободу", publicat de portalul Kp.md (autorul Leonid Reabkov) conţine elemente ale discursului de ură, astfel fiind încălcat unul din principiile de bază ale activităţii jurnalistice, formulat în articolul 1.6 al Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova: Activitatea profesională a jurnalistului este incompatibilă cu diseminarea mesajelor interzise de lege (discursul instigator la ură, la homofobie, la antisemitism, la discriminare etc.), precum şi cu activitatea de propagandă politică, religioasă şi de agitaţie electorală.

Decizie ”Cu privire la examinarea plângerii domnului M.Z. împotriva portalului Tv8.md”

Consiliul de Presă ia act de faptul că redacţia postului de televiziune TV8 a înlocuit imaginea care ilustrează articolul “Peste 170 de minori, victime ale unor agresiuni sexuale. Faptele au fost comise de 33 de preoţi sau diaconi” de pe portalul Tv8.md în cel mai scurt timp de la înştiinţare, în conformitate cu prevederile art. 2.31 al Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova referitoare la corectarea erorilor.

Sondaj

Poliția a publicat o secvență de 3,5 minute de la reconstituirea unui dublu omor, în care bănuitul povestește în detalii cum a comis crima. Multe instituții media au preluat ”filmul” integral.Au procedat corect sau au greșit?