logo
Club de discuții la Fălești: „Banii îi fac pe unii jurnaliști să recurgă la manipularea publicului”
2019-03-31 18:17:19

Consiliul de Presă a desfășurat o nouă ședință a Clubului de discuții la tema eticii și a responsabilității jurnaliștilor cu genericul „De unde ne informăm? Obligațiile deontologice ale jurnaliștilor”. De data aceasta, Petru Macovei, secretarul Consiliului de Presă a discutat despre obligațiile jurnaliștilor și drepturile consumatorilor de produse mediatice cu locuitorii din Fălești

Jurnaliștii mai sunt numiți „câini de pază ai democrației”, ei au mai multe drepturi și sunt protejați de societate și de lege, deoarece se presupune că au mandat din partea publicului să asigure informarea cetățenilor. Însă jurnaliștii au nu doar drepturi, ci și multe obligații deontologice și legale. Obligațiile profesionale ale jurnaliștilor sunt incluse în Codul deontologic al jurnalistului care este un fel de „Biblie” a jurnaliștilor. Deseori, jurnaliști greșesc, iar în aceste cazuri, ei trebuie să-și ceară scuze public și să-și corecteze erorile. Avem instituții media care încalcă des Codul deontologic, sunt site-uri care aleargă după audiență și dau știri de senzații neverificate, sunt media plătite de politicieni sau partide, dar avem și instituții media corecte, independente, care fac jurnalism de calitate. De aceasta, este foarte important să putem face distincție între ele”, a precizat Petru Macovei.

Participanții la Clubul de discuții au analizat mai multe cazuri de încălcare a Codului deontologic al jurnalistului și au aflat cum își pot apăra drepturile dacă acestea sunt încălcate de mass-media. „Sunt câteva posibilități în astfel de cazuri – le cerem jurnaliștilor să-și corecteze greșeala; depunem o plângere la Consiliul de Presă sau la Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), sau ne adresăm în instanța de judecată”, a menționat secretarul Consiliului de Presă, explicând care este modalitatea de depunere a plângerilor și care sunt competențele acestor instituții.

La rândul lor, unii participanți la întâlnire au precizat că nu cunoșteau ce drepturi au în calitate de consumatorii de produse media și unde se pot adresa în cazurile în care jurnaliștii încalcă normele deontologice. La rugăminte să explice cum se informează pentru a evita manipulările mediatice, Veronica Andrieș a spus: „La televizor nu mă uit, citesc știrile doar din Internet și nu cred chiar totul. Dacă mă interesează un subiect și mi se pare totuși dubioasă știrea, o verific și pe alte site-uri. Dacă apare pe mai multe site-uri bune, în care am încredere, atunci cred ce citesc”. ”La noi în familie nu există o sursă preferată de unde ne informăm, dar urmărim mai multe posturi TV, dacă te uiți doar la unul, nu ești informat până la capăt. Cred că între jurnaliști există concurență și din acest motiv recurg la diferite metode mai puțin corecte pentru a atrage atenția telespectatorilor”, consideră Lilia Dubăsari. ”Mă informez din mai multe surse, urmăresc mai multe posturi TV și site-uri de știri. Deja știu politica fiecăruia și asta mă ajută să nu mă las influențat de informațiile citite. Cred că depinde mult de educația consumatorilor de a analiza informațiile. Banii îi fac pe unii jurnaliști să recurgă la metode de manipulare a publicului”, crede Victor Grăchilă.

Clubul de discuții la tema eticii și a responsabilității jurnaliștilor face parte dintr-un șir de activități care urmăresc scopul de a informa consumatorii de media despre drepturile lor și de a-i familiariza cu rolul și misiunea Consiliului de Presă ca structură de autoreglementare jurnalistică.

Clubul de discuții a fost organizat de Consiliul de Presă în calitate de partener al Internews și Freedom House în cadrul proiectului „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova (MEDIA-M), finanțat de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Proiectul MEDIA-M își propune să promoveze dezvoltarea unei prese independente și profesioniste în Moldova, oferindu-le cetățenilor acces la o diversitate de perspective și contribuind la formarea unui sector media mai rezistent la presiuni politice și financiare.

Inapoi

Noutăți recente

  • A fost publicat Codul deontologic al jurnalistului în versiune completată

    citeste mai mult
  • Consiliu de Presă a publicat versiunea prefinală a completărilor la Codul deontologic al jurnalistului

    citeste mai mult
  • VINERI, 26 APRILIE 2019, VA AVEA LOC ȘEDINȚA CONSILIULUI DE PRESĂ

    citeste mai mult

Sondaj

Poliția a publicat o secvență de 3,5 minute de la reconstituirea unui dublu omor, în care bănuitul povestește în detalii cum a comis crima. Multe instituții media au preluat ”filmul” integral.Au procedat corect sau au greșit?