logo
noutăți

Sortare dupa data

Sondaj

Poliția a publicat o secvență de 3,5 minute de la reconstituirea unui dublu omor, în care bănuitul povestește în detalii cum a comis crima. Multe instituții media au preluat ”filmul” integral.Au procedat corect sau au greșit?

Ultima stire

  • 2019-02-28 23:08:24

    ​Un abuz este de interes public, dar trebuie reflectat respectând normele deontologice

    Despre obligațiile jurnaliștilor și drepturile consumatorilor de produse mass-media au vorbit reprezentanții Consiliului de Presă în cadrul unei discuții cu locuitorii orașului Cimișlia, desfășurată pe 28 februarie 2019. În timpul întâlnirii, consumatorii de media au aflat mai multe despre etica jurnalistică, au fost informați cum şi unde pot depune o plângere atunci când jurnaliştii încalcă prevederile Codului deontologic. Viorica Zaharia, membră a Consiliului de Presă, le-a explicat celor prezenți care este misiunea Consiliului, cum se formează componența acestuia, a oferit exemple de cazuri examinate de Consiliul de Presă în ultimii ani. De asemenea, experta a explicat unele prevederi ale Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova și de ce este importantă respectarea acestuia. „Regula în jurnalism este că subiectul reflectat trebuie să prezinte interes public sporit. Un caz de abuz, de exemplu, este de interes public, dar trebuie reflectat respectând anumite prevederi deontologice pentru a evita traumatizarea suplimentară a victimei. Jurnaliștii trebuie să acționeze cu bună credință și să-și recunoască greșeala. Se mai întâmplă să greșești, problema este dacă greșelile deontologice se repetă prea des. Dacă observați materiale care discriminează persoanele, nu respectă principiul prezumției nevinovăției și nu oferă dreptul la replică celor acuzați, nu ezitați să ne contactați”, i-a...

Test deontologic pentru jurnaliști pe Mediaforum.md

Platforma online Mediaforum.md, administrată de Consiliul de Presă, lansează o rubrică de teste deontologice pentru jurnaliști, studenții la facultățile de jurnalism și alte persoane interesate. Fiecare test va conține șapte întrebări și va viza un caz real din mass-media moldovenească, iar după fiecare răspuns, respondenții vor vedea un scurt comentariu al Consiliului de Presă, bazat pe normele deontologiei profesionale și bunele practici jurnalistice. Primul test “Talk-show despre un presupus abuz sexual asupra unei minore. Care sunt greșelile?” se referă la cazul dezbătut recent în două ediții consecutive ale emisiunii “Vorbește Moldova” de la Prime TV. 

A fost aleasă o nouă componenţă a Consiliului de Presă

Comisia de selectare a membrilor Consiliului de Presă din Republica Moldova informează despre rezultatele examinării dosarelor depuse la concursul deschis de alegere a membrilor Consiliului de Presă pentru următorii doi ani. Astfel, în componenţa Consiliului de Presă pentru perioada februarie 2019-februarie 2021 au fost aleşi:

- în calitate de reprezentanţi ai mediului jurnalistic –

Tudor Iașcenco, propus de redacția săptămânalului „Cuvântul” (Rezina),

Carmelia Albu, propusă de IPNA Compania „Teleradio-Moldova”,

Viorica Tătaru Crăițămîndră, propusă de redacția săptămânalului „Ziarul de Gardă”,

Viorica Zaharia, propusă de Asociația Presei Independente (API),

Ecaterina Rotari, propusă de fondatorii Canal Regional TV.     

- în calitate de reprezentanţi ai consumatorilor de produse mass-media –

Olga Manole, propusă de un grup de consumatori de produse mass-media şi de Asociaţia Promo-LEX,

Natalia Porubin, propusă de Centrul de Investigaţii Jurnalistice,

În campaniile electorale, jurnaliștii trebuie să aleagă deontologia profesională, pentru ca interesul public să prevaleze

Jurnaliști, experți media și reprezentanți ai Consiliului Audiovizualului au discutat în cadrul unei mese rotunde despre deontologia jurnalistică în perioada campaniilor electorale. 

Viorica Zaharia, președinta în exercițiu a Consiliului de Presă, s-a referit la bunele practici jurnalistice în campaniile electorale, prezentând unele soluții editoriale pentru echilibrarea materialelor jurnalistice. „În timpul campaniilor, concurenții electorali organizează tot felul de evenimente, pe care jurnaliștii le reflectă, iar ulterior apar în rapoartele de monitorizare că ar favoriza acel candidat, din moment ce relatează frecvent despre activitățile respectivului candidat. O redacție din Bălți a găsit o soluție pentru astfel de situații, menționând în știre și despre alți candidați, încercând astfel să mențină un echilibru editorial. Astfel, consumatorul care citește știrea, înțelege că acesta nu este singurul candidat care vine să „fericească poporul” și mai sunt și alți 12 candidați. Întotdeauna există soluții pentru a echilibra informația”, a spus V. Zaharia.

În campania electorală, alegem... deontologia jurnalistică

Consiliul de Presă din Republica Moldova vă invită la masa rotundă „În campania electorală, alegem... deontologia jurnalistică” (luni, 11 februarie 2019, sala „New York” a Centrului „Summit” (mun. Chișinău, str. Tighina, 49/3), începutul la ora 11.00).

Într -o campanie electorală tensionată, la finalul căreia o societate divizată trebuie să facă, ca de obicei în ultimele decenii, o alegere „crucială”, mai este loc pentru jurnalism onest în interesul public? Discutăm asta cu jurnaliști, editori, experți media, alte persoane interesate.