logo
Decizie "Cu privire la examinarea plângerii domnului Vladislav Kulminski împotriva site-urilor Zeppelin.md, Moldova24.info, Deschide.md, Politics.md, Democracy.md, Telegraph.md şi Ziarulnational.md"
2018-04-19 17:02:56

Examinând în şedinţa publică din 30 martie 2018 plângerea domnului Vladislav Kulminski, director executiv al Institutului pentru Inițiative Strategice (IPIS) şi declaraţia comună a Institutului pentru Politici Europene (IEP) – Berlin, Institutului pentru Inițiative Strategice (IPIS) – Chişinău şi a Institutului pentru Politici şi Reforme Europene (IPRE) – Chişinău “cu privire la utilizarea frauduloasă a datelor cu caracter personal şi violarea secretului corespondenţei” (citat din declaraţie), care vizează publicarea de către site-ul Zeppelin.md a articolului «На Берлин», republicat integral sau parţial de site-urile Moldova24.info, Deschide.md, Politics.md, Democracy.md, Telegraph.md şi Ziarulnational.md; reclamantul afirmă că în articolul reclamat sunt utilizate “date cu caracter personal şi informații financiare obţinute prin mijloace ilegale (…) Acest articol insinuează conexiuni false în vederea discreditării eforturilor noastre care urmăresc obiectivul de a contribui la consolidarea coeziunii sociale şi a relaţiilor interetnice în Republica Moldova” (citat din declaraţie),

constatând că Secretariatul Consiliului de Presă a expediat notificări site-urilor Zeppelin.md, Moldova24.info, Deschide.md, Politics.md, Democracy.md, Telegraph.md şi Ziarulnational.md cu solicitarea să-şi expună opinia/poziţia în legătură cu acuzaţiile din plângerea domnului Vladislav Kulminski,

luând act de răspunsul site-ului Ziarulnational.md la notificarea Consiliului de Presă, semnat de domnul Vitalie Hadei, în care redacţia îşi exprimă disponibilitatea de a oferi dreptul la replică la ştirea reclamată,

luând act de răspunsul site-ului Moldova24.info la notificarea Consiliului de Presă, semnat de domnul Gabriel Călin, în care redacţia consideră că, prin preluarea articolului de pe portalul Zeppelin.md nu au fost încălcate normele deontologice, că subiectul tratat în acest material este unul de interes public, iar cei vizați în material pot demonstra contrariul în cadrul unui proces de judecată,

luând act de răspunsul site-ului Telegraph.md la notificarea Consiliului de Presă, în care redacţia refuză să-şi expună opinia/poziţia în legătură cu acuzaţiile din plângerea domnului Vladislav Kulminski, deoarece nu recunoaşte autoritatea Consiliului de Presă,

examinând răspunsul site-ului Zeppelin.md la notificarea Consiliului de Presă, semnat de domnul Veaceslav Balacci, membru Zeppelin Investigations, în care acuzaţiile din plângerea domnului Vladislav Kulminski sunt respinse, plângerea fiind calificată ca “un reflex de apărare, pe care îl înţelegem, însă îl apreciem drept îmbrăcând, din păcate, forma unui grav derapaj antidemocratic, o încercare de a intimida autorii investigaţiei şi de a-i descuraja să acumuleze în continuare probe şi respectiv să le publice” (citat din răspuns), iar membrii Consiliului de Presă sunt îndemnaţi să nu lase atraşi în “acest derapaj antidemocratic” (citat din răspuns),

examinând articolul „На Берлин!”[1], publicat de site-ul Zeppelin.md la 15 martie 2018 şi preluat integral sau parţial, la 16 martie 2018, de site-urile: Democracy.md – cu titlul „Investigaţie // „Românofobul” Mark Tkaciuk a primit bani de la un ONG din Germania pentru propagandă antiromânească”[2], Deschide.md – cu titlul „Zacusca „naţiunii civice moldoveneşti” pe bani germani: Tkaciuk, Popov, Pistrinciuc, Kulminski”[3], Moldova24.info – cu titlul „INVESTIGAŢIE Zeppelin // Germania finanţează proiecte românofobe în Moldova, promovate de Marc Tkaciuk, în interesul Rusiei”[4], Politics.md – cu titlul „O nouă investigaţie demonstrează cum înfloreşte propaganda realizată de românofobul Mark Tkaciuk cu bani veniţi din Europa”[5], Telegraph.md – cu titlul „Incredibil! Propagandistul pro-rus Mark Tkaciuk, FINANŢAT din Germania!”[6] şi Ziarulnational.md – cu titlul „(DOC) Românofobul Mark Tkaciuk ar face PROPAGANDĂ în favoarea Rusiei pe banii veniţi din Germania”[7],

în prezenţa domnului Veaceslav Balacci, reprezentant al Zeppelin.md, şi a doamnei Maria Levcenco, reprezentantă a IPIS, care şi-au prezentat opiniile şi au răspuns la întrebările membrilor Consiliului de Presă,

bazându-se pe prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova[8] şi pe Regulamentul de activitate a Consiliului de Presă[9],

              

Consiliul de Presă din Republica Moldova adoptă următoarea decizie:

  1. Consiliul de Presă constată că în articolul „На Берлин!” (Zeppelin.md, 15 martie 2018) şi în versiunile acestui articol preluate integral sau parţial de către site-urile Moldova24.info, Deschide.md, Politics.md, Democracy.md, Telegraph.md şi Ziarulnational.md informaţiile au fost prezentate dintr-o singură pespectivă, fiind încălcate prevederile articolului 2.2 al Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova care obligă jurnalistul să solicite opinia tuturor părţilor relevante pentru subiect.
  2. Decizia poate fi contestată la fondatorii Consiliului de Presă în termen de 20 de zile din ziua comunicării prezentei decizii.

 

Viorica Zaharia,

preşedinta Consiliului de Presă din R. Moldova

 

​mun. Chişinău, Republica Moldova

nr. 08 din 30 martie 2018

 


Inapoi

Noutăți recente

  • Forumul Mass-Media 2019: aceleași probleme, alte așteptări

    citeste mai mult
  • Rezoluţia Forumului Mass-Media din Republica Moldova 2019

    citeste mai mult
  • Postul de televiziune TV8 a câștigat Premiul Naţional de Etică şi Deontologie Jurnalistică 2019

    citeste mai mult

Sondaj

Poliția a publicat o secvență de 3,5 minute de la reconstituirea unui dublu omor, în care bănuitul povestește în detalii cum a comis crima. Multe instituții media au preluat ”filmul” integral.Au procedat corect sau au greșit?