logo
Decizie „Cu privire la plângerea domnului Ion Ceban împotriva portalului ZiarulNational.md”
2023-02-21 13:49:35

Examinând în şedinţa din 02 februarie 2023 cererea depusă de domnul Ion Ceban, liderul „Mișcării Alternative Naționale” (MAN), în care se solicită evaluarea, prin prisma prevederilor Codului deontologic al jurnalistului, a publicării de către mai multe surse media (portalurile Ziarulnational.md, Timpul.md, Replicamedia.md, Nordnews.md, Unimedia.md, Stiri.md, Noi.md, Deschide.md, Important.md și Zugo.md), a informațiilor privind presupusa includere a MAN în lista sancțiunilor Departamentului Trezoreriei al SUA. Reclamantul afirmă că informația nu a fost verificată, a fost interpretată tendențios și/sau a fost denaturat sensul reacției sale la acest anunț al autorităților americane, și solicită Consiliului de Presă să oblige sursele media vizate să acorde dreptului la replică, să publice dezmințiri și să rectifice titlurile/textele „astfel ca publicul să fie informat corect” (citat din cerere),

constatând din corespondența ulterioară a Secretariatului Consiliului de Presă cu reclamantul, că acesta și-a retras pretențiile față de portalurile Unimedia.md și Stiri.md „odată cu publicarea replicii și rectificarea știrilor” (citat din mesajul transmis de reclamant pe 02 decembrie 2022) și își menține pretențiile față de portalurile Replicamedia.md, Ziarulnational.md, Deschide.md și Noi.md,

acceptând pentru examinare cererea reclamantului în partea care vizează portalurile Replicamedia.md, Ziarulnational.md, Deschide.md și Noi.md, cu emiterea deciziilor separate pentru fiecare portal reclamat în parte,

constatând, din cererea depusă la Consiliul de Presă, că reclamantul are obiecții față de articolul „Igor Dodon și MAN-ul lui Ion Ceban, finanțați de serviciile speciale RUSEȘTI. Gavrilița: „În „Global Magnitsky Act” sunt menționați și cei care au beneficiat de ajutor financiar ILEGAL în timpul campaniilor electorale - Dodon și MAN”[1], publicat de portalul ZiarulNational.md la 26 octombrie 2022 și preluat de portalul Nordnews.md pe 27 octombrie 2022 cu titlul „Partidul lui Ceban ar fi fost coordonat de Kremlin. Litvinenco: Partide chipurile de sorginte proeuropeană, dar finanțate de către serviciile secrete rusești”[2], și afirmă că „textul articolului sugerează evident includerea MAN în lista sancțiunilor impuse de SUA. Atrag atenția că Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova stabilește necesitatea verificării informațiilor publicate. Totodată, în cazul preluării unor comunicate și expunerea unor opinii, urmează a fi indicat clar și explicit că informația reprezintă doar o opinie și nicidecum informațiile publicate nu pot fi tratate ca fapte veridice. Însă în acest caz s-a indicat ca faptă reală „MAN-ul lui Ion Ceban, finanțați de serviciile speciale RUSEȘTI”, ceea ce nu corespunde realității și nici nu a fost menționat în comunicatul Departamentului Trezoreriei al SUA, în publicația analizată fiind denaturat sensul cu scopul aparent de a leza demnitatea, onoarea și reputația profesională a lui Ion Ceban și partidului politic, care încă nici nu a fost înregistrat. Verificând lista persoanelor și entităților în privința cărora au fost instituite sancțiuni, constatăm că a fost publicată informația evident eronată. Or, în lista persoanelor și entităților față de care au fost aplicate sancțiuni nu se regăsește Mișcarea Alternativă Națională și nici numele lui Ion Ceban. Pe 27.10.2022 ora 09:29 a apărut o altă știre care aparent este publicația replicii/reacției subsemnatului, însă titlul acestei știri din start denaturează sensul reacției – „Ion Ceban o AMENINȚĂ cu judecata pe Natalia Gavrilița, după ce prim-ministra a declarat că a fost finanțat de serviciile speciale ale Kremlinului. Primarul general declară RĂZBOI și presei: „Vor să-mi închidă gura”[3]. Pe lângă faptul că în acest titlu de știre se repetă declarațiile defăimătoare și care nu corespund realității (ceea ce distage atenția de la însuși replica), cu majuscule sunt scrise cuvintele „amenință” și „război” în conexiune cu numele Primarului General Ion Ceban. În textul acestui articol se redă în volum mai mare știrea precedentă decât reacția persoanei vizate. De asemenea, prin astfel de postări, se încalcă dreptul societății la informare corectă. În această situație se impune rectificarea titlurilor și publicațiilor menționate pentru a fi asigurat dreptul publicului la informare corectă” (citate din cerere),

constatând că redacția portalului ZiarulNational.md nu a răspuns la notificarea nr. 01/11 din 09 noiembrie 2022 privind această cerere, transmisă de Secretariatul Consiliului de Presă pe adresa electronică a portalului,

analizând articolele „Igor Dodon și MAN-ul lui Ion Ceban, finanțați de serviciile speciale RUSEȘTI. Gavrilița: „În „Global Magnitsky Act” sunt menționați și cei care au beneficiat de ajutor financiar ILEGAL în timpul campaniilor electorale - Dodon și MAN” și „Ion Ceban o AMENINȚĂ cu judecata pe Natalia Gavrilița, după ce prim-ministra a declarat că a fost finanțat de serviciile speciale ale Kremlinului. Primarul general declară RĂZBOI și presei: „Vor să-mi închidă gura”, publicate de portalul ZiarulNational.md pe 26 octombrie 2022 și, corespunzător, 27 octombrie 2022,

bazându-se pe prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova[4] şi pe Regulamentul de activitate a Consiliului de Presă[5],

                     

Consiliul de Presă din Republica Moldova adoptă următoarea decizie:

  1. Consiliul de Presă constată încălcarea de către portalul ZiarulNational.md a prevederilor articolului 2.9 din Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova (Jurnalistul trebuie să obțină și să prezinte opinia tuturor părților relevante pentru subiect. Jurnalistul trebuie să demonstreze pluralitatea de opinii, chiar dacă nu este de acord cu acestea), deoarece în articolul „Igor Dodon și MAN-ul lui Ion Ceban, finanțați de serviciile speciale RUSEȘTI. Gavrilița: „În „Global Magnitsky Act” sunt menționați și cei care au beneficiat de ajutor financiar ILEGAL în timpul campaniilor electorale - Dodon și MAN” nu a prezentat și reacția/punctul de vedere al celui vizat, Ion Ceban.
  2. Consiliul de Presă constată încălcarea de către portalul ZiarulNational.md, la documentarea și publicarea materialelor reclamate de domnul Ion Ceban, a prevederilor articolului 2.11 din Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova (Jurnalistul pune titluri care corespund conținutului materialului jurnalistic și le evită pe cele care induc publicul în eroare).
  3. Consiliul de Presă recomandă portalului ZiarulNational.md să atragă mai multă atenție verificării informațiilor înainte de publicarea acestora și să asigure corectarea erorilor factuale din materialele publicate, conform prevederilor Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova.
  4. Consiliul de Presă se abține de la examinarea solicitării reclamantului Ion Ceban de a obliga redacția să rectifice titlul și textele articolelor, deoarece acest lucru nu este de competența Consiliului de Presă care activează în baza Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova și a Regulamentului său de activitate.
  5. Decizia poate fi contestată la fondatorii Consiliului de Presă în termen de 20 de zile din ziua comunicării textului deciziei.

 

Viorica Zaharia,

preşedinta Consiliului de Presă din R. Moldova

 

mun. Chişinău, Republica Moldova

nr. 01 din 02 februarie 2023

 


Inapoi

Noutăți recente

  • VIORICA ZAHARIA A FOST REALEASĂ ÎN FUNCȚIA DE PREŞEDINTĂ A CONSILIULUI CARE EXAMINEAZĂ ÎNCĂLCĂRILE CODULUI DEONTOLOGIC AL JURNALISTULUI

    citeste mai mult
  • Luni, 17 iunie 2024, va avea loc ședința Consiliului de Experți și Experte

    citeste mai mult
  • A fost aleasă o nouă componenţă a Consiliului de Experți care va examina plângerile privind încălcarea Codului deontologic al jurnalistului

    citeste mai mult

Sondaj

Poliția a publicat o secvență de 3,5 minute de la reconstituirea unui dublu omor, în care bănuitul povestește în detalii cum a comis crima. Multe instituții media au preluat ”filmul” integral.Au procedat corect sau au greșit?