logo
Decizie "Cu privire la examinarea autosesizării privind presupuse încălcări deontologice în cazul reflectării situației unei fetiţe din satul Baroncea, raionul Drochia, plasată de autorităţi întro instituție de tip rezidențial contrar dorinței tatălui său, în reportajele Prime TV, Publika TV, Canal 2"
2018-04-19 16:46:46

Examinând în şedinţa publică din 30 martie 2018 autosesizarea, în baza sesizărilor transmise Consiliului de Presă de consumatori de produse media, privind presupuse încălcări deontologice în cazul reflectării situaţiei unei fetiţe din satul Baroncea, raionul Drochia, care a fost plasată de autorităţi întro instituţie de tip rezidenţial contrar dorinţei tatălui său, și ar fi fost abuzată sexual de fraţii ei, în reportajele Prime TV, Publika TV, Canal 2. În reportaje au fost oferite date care pot duce la dezvăluirea identităţii presupusei victime şi prezentaţi și expuşi public copii minori (fraţii presupusei victime) într-o situaţie cu conotaţie negativă, fără protejarea identităţii acestora,

constatând că Secretariatul Consiliului de Presă le-a expediat conducătorilor posturilor de televiziune Prime TV, Publika TV şi Canal 2 o notificare cu solicitarea ca redacţiile să-şi expună opinia/poziţia faţă de acuzaţiile care le sunt aduse, însă redacţiile reclamate nu au răspuns la notificarea Consiliului de Presă,

examinând reportajele: ”Drama unui bărbat din raionul Drochia, rămas văduv și cu trei copii: Autorităţile locale i-au luat fiica de cinci ani”[1] (Prime TV), ”Caută să îşi întoarcă fetiţa acasă. Un tată a trei copii din Baroncea a rămas fără fiica sa de cinci ani, după ce autorităţile i-au plasat copilul într-o altă familie”[2] (Canal 2), ”ȘOC în cazul fetiţei de cinci ani din raionul Drochia, care a fost plasată într-o casă de tip familial. Cine a abuzat sexual micuţa”[3] (Prime TV), ”Răsturnare de situaţie în cazul fetiţei din Drochia care a fost plasată într-o casă de tip familial. Copila era BĂTUTĂ ŞI ABUZATĂ SEXUAL de fraţii”[4] (Publika TV),

în lipsa reprezentanţilor redacţiilor reclamate, care au fost informaţi despre data şi locul desfăşurării şedinţei publice a Consiliului de Presă,

bazându-se pe prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova[5] şi pe Regulamentul de activitate a Consiliului de Presă[6],

              

Consiliul de Presă din Republica Moldova adoptă următoarea decizie:

  1. Consiliul de Presă constată că în reportajele „Drama unui bărbat din raionul Drochia, rămas văduv și cu trei copii: Autoritățile locale i-au luat fiica de cinci ani”, difuzat de postul de televiziune Prime TV şi publicat pe site-ul Prime.md la 15 februarie 2018, ”Caută să îşi întoarcă fetiţa acasă. Un tată a trei copii din Baroncea a rămas fără fiica sa de cinci ani, după ce autorităţile i-au plasat copilul într-o altă familie”, difuzat de postul de televiziune Canal 2 şi publicat pe site-ul Canal2.md la 15 februarie 2018, „ȘOC în cazul fetiţei de cinci ani din raionul Drochia, care a fost plasată într-o casă de tip familial. Cine a abuzat sexual micuţa”, difuzat de postul de televiziune Prime TV şi publicat pe site-ul Prime.md la 18 februarie 2018 şi „Răsturnare de situaţie în cazul fetiţei din Drochia care a fost plasată într-o casă de tip familial. Copila era BĂTUTĂ ŞI ABUZATĂ SEXUAL de fraţii”, difuzat de postul de televiziune Publika TV şi publicat pe site-ul Publika.md la 18 februarie 2018, au fost încălcate normele deontologice şi bunele practici jurnalistice de reflectare a cazurilor despre copiii aflaţi în situaţii cu conotaţie negativă. Astfel, identitatea copiilor nu a fost protejată efectiv, iar modalitatea generală de reflectare a subiectului afectează interesul superior al copilului.
  2. Consiliul de Presă constată că în reportajele „Drama unui bărbat din raionul Drochia, rămas văduv și cu trei copii: Autoritățile locale i-au luat fiica de cinci ani” (Prime TV, Prime.md; 15 februarie 2018), ”Caută să îşi întoarcă fetiţa acasă. Un tată a trei copii din Baroncea a rămas fără fiica sa de cinci ani, după ce autorităţile i-au plasat copilul într-o altă familie” (Canal 2, Canal2.md; 15 februarie 2018), „ȘOC în cazul fetiţei de cinci ani din raionul Drochia, care a fost plasată într-o casă de tip familial. Cine a abuzat sexual micuţa” (Prime TV, Prime.md; 18 februarie 2018) şi „Răsturnare de situaţie în cazul fetiţei din Drochia care a fost plasată într-o casă de tip familial. Copila era BĂTUTĂ ŞI ABUZATĂ SEXUAL de fraţii” (Publika TV, Publika.md; 18 februarie 2018) au fost încălcate prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, inclusiv articolul 4.13 (Jurnalistul protejează identitatea minorilor implicaţi în evenimente cu conotaţie negativă (accidente, infracţiuni, dispute familiale, sinucideri etc.), inclusiv ca martori. În acest sens, înregistrările video şi fotografiile trebuie modificate, pentru protejarea identităţii minorilor), 4.11 (Jurnalistul nu dezvăluie identitatea victimelor accidentelor, calamităţilor, infracţiunilor, cu precădere ale agresiunilor sexuale), 4.9 (Jurnalistul respectă prezumţia de nevinovăţie şi consideră că orice persoană este nevinovată până la pronunţarea unei sentinţe definitive şi irevocabile împotriva sa).
  3. Consiliul de Presă recomandă posturilor de televiziune Prime TV, Publika TV şi Canal 2 să ţină cont de interesul superior al copilului în toate materialele care vizează copiii, în special atunci când aceştia se află într-o situaţie cu conotaţie negativă. De asemenea, Consiliul de Presă recomandă posturilor de televiziune să trateze critic orice informaţie, inclusiv cea oficială, şi să depună eforturi pentru documentarea suplimentară a acestor informaţii.
  4. Consiliul de Presă atrage atenţia conducătorilor posturilor de televiziune Prime TV, Publika TV şi Canal 2 că protecţia copiilor aflaţi în situaţii cu conotaţie negativă nu este doar o obligaţie deontologică, ci şi una legală, prevăzută de Legea nr. 30 din  07.03.2013 cu privire la protecţia copiilor împotriva impactului negativ al informaţiei[7] şi de Codul Audiovizualului[8].
  5. Consiliul de Presă face apel către Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, şi către Direcţia Asistenţă Socială Drochia să nu admită pe viitor furnizarea către mass-media a unor informaţii şi date despre cazuri sociale concrete, care pot duce la expunerea publică a copiilor aflaţi în situaţii cu conotaţie negativă şi afectează interesul superior al copilului.
  6. Decizia poate fi contestată la fondatorii Consiliului de Presă în termen de 20 de zile din ziua comunicării textului deciziei.

 

Viorica Zaharia,

preşedinta Consiliului de Presă din R. Moldova

 

​mun. Chişinău, Republica Moldova

nr. 01 din 30 martie 2018

 

Inapoi

Noutăți recente

  • A fost lansată campania „Semnăm Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova”

    citeste mai mult
  • Imagini cu persoane private care ajung în presă. Unde greșesc jurnaliștii?

    citeste mai mult
  • Consiliul de Presă cere redacțiilor să nu admită discriminare sau discurs de ură în comentariile la articolele despre pandemia COVID-19

    citeste mai mult

Sondaj

Poliția a publicat o secvență de 3,5 minute de la reconstituirea unui dublu omor, în care bănuitul povestește în detalii cum a comis crima. Multe instituții media au preluat ”filmul” integral.Au procedat corect sau au greșit?