logo
Decizie ”Cu privire la examinarea plângerii Amnesty International Moldova împotriva posturilor Publika TV, Prime TV, Canal 3 şi a site-ului Telegraph.md”
2018-12-24 19:52:51

​Examinând în şedinţa publică din 23 noiembrie 2018 plângerea Asociaţiei Obşteşti "Amnesty International Moldova", în care se solicită „expunerea pe marginea dezinformării canalelor Publika TV, Prime TV, Canal 3 şi a site-ului Telegraph.md” (citat din plângere) în legătură cu conferinţa de presă[1] susţinută la 18 octombrie 2018 de Amnesty International Moldova, în comun cu RCTV Memoria, Centrul de Resurse Juridice, Centrul de Drept al Avocaţilor, Promo-LEX, rudele şi susţinătorii profesorilor turci de la Liceul Orizont, în contextul vizitei în Republica Moldova a preşedintelui Turciei, Recep Tayyip Erdogan. În particular, Amnesty International Moldova consideră că reportajele/articolele: „Înspăimântător! Un ONG apropiat Maiei Sandu i-a pus pe mai mulţi copii de la un liceu din Capitală să stea cu funia la gât” (Publika TV, 19 octombrie 2018), „Experiment şocant într-un liceu din Capitală. Din ce motiv ONG-ul Amnesty International i-ar fi pus pe câţiva elevi să stea cu saci în cap şi cu funie la gât” (Prime TV, 19 octombrie 2018), „Cu saci în cap şi cu ştreangul la gât. Câţiva elevi de la liceul Lucian Blaga din Capitală, aduşi la o conferinţă de presă organizată de Amnesty International Moldova” (Canal 3, 20 octombrie 2018), „(FOTO) CU SACI ÎN CAP ŞI ŞTREANGURI LA GÂT! ELEVI AI L.T. „L. BLAGA” DIN CHIŞINĂU AU FOST IMPUŞI SĂ PARTICIPE LA O ACŢIUNE ORGANIZATĂ DE AMNESTY INTERNATIONAL MOLDOVA” (Telegraph.md, 19 octombrie 2018), „Amnesty International este vizată într-o anchetă după ce doi angajați s-au sinucis” (Publika TV, 23 octombrie 2018), „poartă o tentă discriminatorie, manipulativă şi incitantă la ură” (citat din plângere), fiind încălcate prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova,

constatând că Secretariatul Consiliului de Presă a transmis instituţiilor mass-media reclamate notificări cu solicitarea ca redacţiile să-şi expună opinia/poziţia în legătură cu aceste acuzaţii, însă redacţiile nu au răspuns la notificarea Consiliului de Presă,

luând act de declaraţiile făcute în timpul şedinţei Consiliului de Presă de către membrul Consiliului Dumitru ţîra, care a spus că anterior şi-a expus public opinia în legătură cu acest caz, şi de către membra Consiliului Olga Manole care a informat că asociaţia pe care o reprezintă (Promo-LEX) a fost printre organizatorii conferinţei despre care este vorba în materialele jurnalistice reclamate, şi aprobând cererile de autorecuzare din partea acestor doi membri ai Consiliului,

examinând reportajele/articolele „Înspăimântător! Un ONG apropiat Maiei Sandu i-a pus pe mai mulţi copii de la un liceu din Capitală să stea cu funia la gât”[2] (Publika TV, 19 octombrie 2018), „Experiment şocant într-un liceu din Capitală. Din ce motiv ONG-ul Amnesty International i-ar fi pus pe câţiva elevi să stea cu saci în cap şi cu funie la gât”[3] (Prime TV, 19 octombrie 2018), „Cu saci în cap şi cu ştreangul la gât. Câţiva elevi de la liceul Lucian Blaga din Capitală, aduşi la o conferinţă de presă organizată de Amnesty International Moldova”[4] (Canal 3, 20 octombrie 2018), „(FOTO) CU SACI ÎN CAP ŞI ŞTREANGURI LA GÂT! ELEVI AI L.T. „L. BLAGA” DIN CHIŞINĂU AU FOST IMPUŞI SĂ PARTICIPE LA O ACŢIUNE ORGANIZATĂ DE AMNESTY INTERNATIONAL MOLDOVA”[5] (Telegraph.md, 19 octombrie 2018), „Amnesty International este vizată într-o anchetă după ce doi angajați s-au sinucis”[6] (Publika TV, 23 octombrie 2018)

bazându-se pe prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova[7] şi pe Regulamentul de activitate a Consiliului de Presă[8],

              

Consiliul de Presă din Republica Moldova adoptă următoarea decizie:

  1. Consiliul de Presă constată că posturile de televiziune Publika TV, Prime TV, Canal 3 şi site-ul Telegraph.md au reflectat unilateral şi disproporţionat conferinţa de presă organizată de mai multe organizaţii neguvernamentale din domeniul drepturilor omului în contextul vizitei în Republica Moldova a preşedintelui Turciei, Recep Tayyip Erdogan. Astfel, în raport cu organizatorii conferinţei de presă au fost lansate acuzaţii de partizanat politic fără a prezenta dovezi, în material au fost omise deliberat elemente informative relevante, s-au făcut afirmaţii fără acoperire factuală, nu a fost făcută o distincţie clară între fapte şi opinii, nu a fost oferit dreptul la replică în materialele difuzate/publicate.
  2. Consiliul de Presă constată încălcarea de către posturile de televiziune Publika TV, Prime TV, Canal 3 şi site-ul Telegraph.md a prevederilor Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, în partea care vizează acurateţea şi tratamentul informaţiei, prezentarea şi argumentarea opiniilor, inclusiv: articolul 2.1 (Jurnalistul prezintă informaţiile într-o manieră onestă, echilibrată şi numai după ce a făcut demersuri pentru verificarea lor), articolul 2.2 (Jurnalistul solicită opinia tuturor părţilor relevante pentru subiect) şi articolul 2.7 (Jurnalistul face o distincţie clară între fapte şi opinii şi nu-şi prezentă propriile opinii drept fapte).
  3. Decizia poate fi contestată la fondatorii Consiliului de Presă în termen de 20 de zile din ziua comunicării prezentei decizii.

 

Viorica Zaharia,

preşedinta Consiliului de Presă din R. Moldova

 

​mun. Chişinău, Republica Moldova

nr. 02 din 23 noiembrie 2018

 


Inapoi

Noutăți recente

  • VIORICA ZAHARIA A FOST REALEASĂ ÎN FUNCȚIA DE PREŞEDINTĂ A CONSILIULUI CARE EXAMINEAZĂ ÎNCĂLCĂRILE CODULUI DEONTOLOGIC AL JURNALISTULUI

    citeste mai mult
  • Luni, 17 iunie 2024, va avea loc ședința Consiliului de Experți și Experte

    citeste mai mult
  • A fost aleasă o nouă componenţă a Consiliului de Experți care va examina plângerile privind încălcarea Codului deontologic al jurnalistului

    citeste mai mult

Sondaj

Poliția a publicat o secvență de 3,5 minute de la reconstituirea unui dublu omor, în care bănuitul povestește în detalii cum a comis crima. Multe instituții media au preluat ”filmul” integral.Au procedat corect sau au greșit?